بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است
سرخط خبرها

پیشرفت ۶۰ درصدی جداسازی آب شرب از آبیاری تانکری فضای سبز در مشهد | ساخت ۳ تصفیه‌خانه دیگر تا ۲ سال آینده

  • کد خبر: ۱۹۱۵۱۸
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
پیشرفت ۶۰ درصدی جداسازی آب شرب از آبیاری تانکری فضای سبز در مشهد | ساخت ۳ تصفیه‌خانه دیگر تا ۲ سال آینده
با تکمیل شبکه جداسازی آب شرب از خام، آبیاری تانکری فضای سبز به صورت کامل از چرخه خارج می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز اوضاع و احوال وضعیت آب و منابع آبی امسال در شهر مشهد بدتر از هر سال دیگری بود؛ تا آنجا که در میانه تابستان ۱۴۰۲ و درست در اوج گرمایِ هوا، سد‌هایی که وظیفه تأمین آب شرب مشهد را بر عهده داشتند، فقط ۱۰ درصد آب داشتند و شهر کم‌کم وارد وضعیت قرمز شد. این کمبود منابع آب شهرداری را هم وارد چالش کرد و تأمین آب برای آبیاری فضای سبز و رفع و رجوع کسری ۶ میلیون مترمکعبی برای این کار و تأمین منابع پایدار به نخستین دغدغه شهرداری و معاونت خدمات شهری تبدیل شد. دغدغه‌ای که باعث و بانی سرعت گرفتن پروژه جداسازی آب شرب از آب خام و ساخت‌و‌ساز تصفیه‌خانه‌های لوکال برای تأمین آب موردنیاز فضای سبز شد.

افزایش تصفیه‌خانه‌ها برای تأمین پساب

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه براساس سند تدبیر آب مشهد، سهم آبیاری فضای سبز با پساب تصفیه‌شده باید بیشتر شود گفت: براساس این سند چاره‌ای جز افزایش ظرفیت تولید پساب تصفیه‌شده و تعداد تصفیه‌خانه‌ها نداریم و برای همین هم پروژه‌های مربوط به این بخش با سرعت بیشتری دنبال می‌شود تا هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

تأمین ۱۵ درصد از آب موردنیاز فضای‌سبز شهر در چهل‌بازه

مهدی یعقوبی با اشاره به جزئیات تصفیه‌خانه لوکال چهل‌بازه به عنوان یکی از اولین تصفیه‌خانه‌های افتتاح شده در شهر مشهد توضیح داد: یکی از اولین تصفیه‌خانه‌های لوکال که به بهره‌برداری رسیده است، تصفیه‌خانه چهل‌بازه است که با مشارکت بخش خصوصی احداث شده و فاضلاب بخشی از همین منطقه را تصفیه و برای آبیاری فضای‌سبز در اختیار شهرداری قرار می‌دهد.

ظرفیت این تصفیه‌خانه که از به‌روزترین و نوین‌ترین امکانات استفاده می‌کند، ۵۰ لیتر در ثانیه است و در شبانه‌روز حدود ۴هزار مترمکعب پساب تصفیه شده تولید و به شهرداری می‌دهد و یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های تأمین آب پایدار برای آبیاری فضای‌سبز شهر مشهد است. وی ادامه داد: تصفیه‌خانه چهل بازه در شش ماه اول امسال، ۷۷۷ هزار مترمکعب پساب تولید و در اختیار شهرداری گذاشته است و در واقع این تصفیه‌خانه اکنون حدود ۱۵‌درصد از آب موردنیاز برای فضای‌سبز شهر مشهد را از طریق پساب تأمین می‌کند.

یعقوبی در ادامه از افتتاح تصفیه‌خانه‌های دیگر شهر در یکی دو سال آینده خبر داد و بیان کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین تصفیه‌خانه‌های شهر، تصفیه‌خانه سیدی است که ۱۲ هزار مترمکعب ظرفیت دارد و احتمالا تا یک سال‌و‌نیم آینده به بهره‌برداری برسد. همچنین ساخت دو تصفیه‌خانه آفتاب با ظرفیت ۵۰ لیتر در ثانیه و آزادی با ظرفیت ۱۴۰لیتر بر ثانیه در دستورکار است و این دو تصفیه‌خانه مهم به زودی به چرخه تأمین آب برای فضای‌سبز شهر مشهد اضافه می‌شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد تصریح کرد: ما در مشهد به حدود ۲۴میلیون مترمکعب آب برای آبیاری فضای‌سبز نیاز داریم که از این میزان حدود ۲.۵میلیون مترمکعب از تصفیه‌خانه خین‌عرب تأمین می‌شود و ۱.۵میلیون متر مکعب هم از طریق تصفیه‌خانه چهل‌بازه به دست ما می‌رسد. طبیعی است که چاره‌ای جز افزایش تعداد و ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها نداریم.

وی یکی از مهم‌ترین اقدامات شهرداری برای تأمین منابع آب پایدار را اجرای طرح جداسازی آب شرب و خام دانست و در این باره گفت: مشهد جزو نخستین شهر‌هایی بود که این طرح را اجرا و برای آن از وزارت کشور مصوبه و سند بالادستی دریافت کرد. جداسازی آب شرب و خام در این شهر از سال ۱۳۸۴ شروع شد، اما عملیات اجرایی آن سال ۱۳۹۴ کلید خورد. این شبکه اکنون بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با اجرای آن آبیاری تانکری فضای سبز به صورت کامل از چرخه ما خارج خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->